fredag 17 maj 2013

Antligen pa vag... (37)


Okey!
Nu ar det dags.. Vadret ar med oss.. :-)
Inatt lamnar vi Basecamp (5300 moh) och startar klattringen upp mot Everest topp (Ikvall Svensk tid).
Vi gar vi genom isfallet och hela vagen till Camp2 (6300 moh).

Har ar ganget som ska gora det.


















Fran vanster  ovre rad: Bart & Peter (Polen), Chriss, Eric & Hari (USA) (Hari ska forsoka sig pa Lhotse).  Fran vanster undre rad: Bradd (USA), Jag, Fadri & Martin (Indonesien)

Vi kommer att vila 1-2 dagar i camp2 (6300 moh) beroende pa antal klattrare pa berget.
Den 19 eller den 20:e kommer vi klattra upp till camp3 (ca 7000 moh)

Dagen efter, tidig morgon (den 20/21) klattrar vi vidare till camp4 (ca 7950 moh)

Sedan pa kvallen den 20/21 vid (ca 18-19.00 svensk tid) borjar vi toppattacken.

Sa har ser tidsschemat ut..
Vandtiden a 11 timmar (galler om vi inte fasnar i ko da kanske vi okar pa tiden 12-13 timmar)
Vandtiden ar den tid som vi har pa oss att na toppen, om vi inte natt toppen innan denna tid kommer vi bli "tvingade" att vanda om.

Vi har ett antal "check in" tider/platser pa vagen.

  • Fran camp 4 till "balkongen" (ca 8500 moh) som ar den forsta "check in" tiden ca 5 timmar.
  • Fran balkongen till "sodra toppen" (8750 moh) far det ta ca 3 timmar.
  • Fran sodra toppen till "Hillary step" far det ta ca 1 timme.
  • Fran Hillery step till toppen bor det ta ca 1 timme.
  • Sen en har vi en extra timme till 11 timmar.


Jag siktar pa att se soluppgangen fran toppen sa jag tankte ta mig upp pa 6-7 timmar.
Sa jag kommer troligtvis vara pa toppen svensk tid ca 02.00 den 22:a (eller den 23, 24:e maj).

Efter toppen - Tillbaka... Malet ar ju inte toppen utan hem safe till BC.
Vi planerar att ga ner till camp3 efter toppattacken, om vi orkar sa tar vi oss hela vagen ner till camp2.
Dagen efter vilar vi alternativt klattrar ner genom isfallet (for sista gangen) ner till BC.

Fran BC till Kathmandu tar det ca 3-5 dagar.

Hors om typ en vecka.
/Tobbe...

6 kommentarer:

  1. Tjena Tobbe!
    Såg ut att vara fint väder hos er just nu...
    Det låter som en bra plan ni har för toppbestigningen och vägen tillbaka. Bara ni inte hamnar bakom ett gäng tröttmössor som sinkar er på väg upp så kommer ni att hinna upp i tid. Orkar ni ned till camp 2 är väl att föredra men jag antar att man är ganska sliten efter en hel natts vandring på extremt hög höjd.
    Vi forsätter att hålla tummarna här hemma!!!

    Richard #13# Copsperr (2-2 i premiären igår kväll...)

    SvaraRadera
  2. Grymt Tobbe,
    jag håller mig vaken och vill ha ett MMS från toppen.
    TipsGeneralen

    SvaraRadera
  3. Härligt Tobbe! Vi håller tummarna för dig!

    Micke

    SvaraRadera
  4. Sitter I solen med ett glas rosè! (Du ska få 100 glas av mig när du kommer hem ;-)
    Håller varenda tumme jag har för att det ska gå vägen!
    Längtar tills du nått ditt mål!
    Kör hårt King Tobbe!!!!

    SvaraRadera
  5. Med lite tur har du nu varit vid världens tak!

    Micke

    SvaraRadera
  6. Väntar med spänning på hur det gick på toppförsöket!
    Oavsett om du nådde toppen eller ej måste det ha varit ett fantastiskt äventyr!

    SvaraRadera