torsdag 27 september 2012

*** BREAKING NEWS *** (22)


Hejsan!
Nu har det gått några dagar och man är tillbaka i lugnet igen.
Igår blev det en ordentlig fylla och det tror jag vi alla behövde. 
Himla kul att umgås med roliga kineser. :-)

Nu till  ”BREAKING NEWS”

Nu ska jag berätta sanningen om lavinen på Manaslu som gick i söndags morse.
Som vi alla vet så slog lavinen ut läger 3 helt och hållet och 13 av de 32 personer som var där är nu döda.

Det jag inte har berättat var att även läger 2 drabbades av lavinen, totalt var det ca 5-8 tält som slogs ut.
Mitt under te drickande och förberedelser inför klättring mot läger 3 klockan halv fem på morgonen hörde vi lavinen som några sekunder senare slog emot vårt tält. 
Vi var tre personer som höll emot så hårt vi kunde för att inte tryckas ihop. En halvminut senare var det över. Vårt tält åkte bara en liten bit ner och jag tror att vi klarade oss så bra eftersom vi var tre personer i tältet.

Värre var det för Rawi, en kille från Malaysia. Han vaknade av att han rullade runt i sin sovsäck i snön långt utanför vårt läger. Som tur var hade han sin pannlampa i sovsäcken så att han kunde gå upp till oss. Jag hjälpte till med att värma upp hans förfrysa tår. Sen fick han mina extrakläder som jag hade med.
Jag passar på att bifoga ett klipp minuterna efter lavinen som jag tog med min kamera.


Ps. Jag ber om ursäkt för mitt förvirrande uppträdande… man var visst inte helt 100 med …


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar