onsdag 5 september 2012

Acklimatiserad i Kathmandu.. (12)


Hejsan!
Nu känner jag mig acklimatiserad vad gäller pengar i vart fall.

Igår då jag var i byn efter bankärende och mer inköp (bl.a. en Gopro kamera) samt sen lunch behövde jag ta mig hem till hotellet. 
Det känns lite osäkert att gå med utrustning för ca 5 000 kr samt cash på ytterligare 5 000 kr dessutom spöregnade det och mörkt ute. Så jag bestämde mig för att ta en cykeltaxi till hotellet.
Jag tänkte att det kostar väl ca 8 kr (100 rp) för en 15 -20 minuter lång tur i regnet. Så jag tänkte lyxa till det och ge honom 16 kr (200 rp). När jag kom fram ville han ha 80 kr?!?  (1 000 rp) Han sa att det kostade mer eftersom det var så tufft med vädret och bla bla bla..
Jag gav honom 40 kr (500 rp) och skällde ut honom att för att luras och utnyttja situationen.

När jag kom upp till mitt hotellrum där jag har utrustning som motsvarar säkert 20-30 årslöner för honom skämdes jag..   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar